Klasa integracyjna to klasa licząca 15 – 20 osób, w której 3 – 5 uczniów posiada orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego. Pozostałe osoby w klasie to dzieci zdrowe. W klasie integracyjnej zatrudnionych jest dwóch nauczycieli, nauczyciel przedmiotowy i nauczyciel wspomagający. Jeden prowadzi zajęcia z całą klasą, drugi w tym czasie wspomaga dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, dostosowując zakres materiału i stopień trudności oraz zadania do ich możliwości i potrzeb.
W roku 2006 nasza szkoła po raz pierwszy uruchomiła taką klasę. W roku szkolnym 2012/2013 mieliśmy tych klas już sześć.
Do klas integracyjnych kierowane są dzieci :
– z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim,
– z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym,
– słabosłyszące,
– słabowidzące,
– z autyzmem,
– z zespołem Aspergera,
– z zespołem Downa,
– niepełnosprawne ruchowo,
– z zaburzeniami zachowania,
– przewlekle chore.
Z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych pracują specjaliści:
oligofrenopedagog, surdopedagog, tyflopedagog, socjoterapeuta,
nauczyciel gimnastyki korekcyjnej, pedagog, logopeda.
W naszej szkole proces nauczania i wychowania uczniów niepełnosprawnych oraz zdrowych z określonymi dysfunkcjami jest wspierany poprzez następujące formy pracy dydaktycznej:
– zajęcia rewalidacyjne,
– zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
– logopedyczne,
– socjoterapeutyczne,
– zajęcia gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej,
– zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze.
Uczniowie niepełnosprawni mogą również rozwijać swoje zdolności w ramach kół zainteresowań wspólnie ze zdrowymi dziećmi.
Integracja w zespołach klasowych odbywa się nie tylko na lekcjach, ale w każdym momencie przebywania dzieci ze sobą: podczas wycieczek, wspólnej zabawy, imprez klasowych i szkolnych, wyjść do kina.
KORZYŚCI INTEGRACJI:
- brak podziału uczniów na pełnosprawnych i niepełnosprawnych,
- poczucie bezpieczeństwa dla każdego ucznia,
- dostrzeganie w każdym dziecku zdolności i rozwijanie ich,
- bliska współpraca z rodzicami,
- wiara w możliwości dziecka,
- rozwój tolerancji i akceptacji,
- zanik niezdrowej rywalizacji,
- rozwój pozytywnych postaw i więzi psychospołeczne tj. tolerancji, życzliwości, chęci niesienia pomocy, ufności, zaradności, wiary w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa,
- rozwój samodzielności ucznia,
- poszukiwanie nowych form i metod pracy,
- dostosowanie wymagań do indywidualnych możliwości dziecka,
- przezwyciężanie trudności,
- brak izolacji społecznej,
- radość „dawania”,
- przełamanie stereotypów dotyczących podejścia do kształcenia dziecka niepełnosprawnego.
Zainteresowanie klasą integracyjną jest tak duże, że w roku szkolnym 2013/2014 zostały utworzone dwa oddziały.
Drogi Rodzicu dziękujemy za świadomy wybór naszej szkoły i za zaufanie jakim nas obdarzasz.