W naszej szkole przeprowadzono akcję prozdrowotną ,,Zdrowy posiłek w plecaku”. Akcja była inicjatywą mającą na celu promowanie zdrowego odżywiania i propagowania nawyku zabierania ze sobą zdrowych posiłków do szkoły.

Celem akcji było promowanie świadomości dotyczącej wartości odżywczych i korzyści płynących ze zdrowego odżywiania oraz edukacji w zakresie planowania i przygotowania zrównoważonych posiłków.

W akcji uczestniczyła cała społeczność uczniowska.

I miejsce zajęły klasy 2b i 5a

II miejsce zajęły klasy 2a i 6a

III miejsce zajęły klasy 1a i 5a

Dziękujemy za udział w akcji całej społeczności uczniowskiej. Dzięki Waszej aktywności, inni mogą być zainspirowani do podejmowania zdrowszych wyborów.                                                        

 

                                                                                                                                                                                                                                               Organizatorzy:

Eliza Męczyńska

Iwona Furykiewicz

certyfikat lubella

AKCJA

KOLOROWY TYDZIEŃ

 

         W dniach  24 – 28.04.2023 r. w naszej szkole odbywać się będzie akcja „Kolorowy tydzień”, promująca jedzenie owoców i warzyw,
do której zapraszamy wszystkich uczniów i nauczycieli.

         W tych dniach staramy się przynieść owoce, warzywa  w kolorze dnia i ze smakiem schrupać w czasie przerw. Możecie wykonać w klasach surówki lub kolorowe kanapki. Mile widziany akcent kolorystyczny
w stroju (np. zielony dzień – zielony szalik lub bluzka).

 

         By podkreślić zaangażowanie w akcję oraz kreatywność naszych uczniów, w tym roku proponujemy zadania dla 5 grup w każdej klasie, realizowane metodą projektu, przez cały kolorowy tydzień:

  • Dzielimy klasę na 5 grup, każda grupa losuje jeden z pięciu kolorów tygodnia.
  • Każda z grup tworzy projekt – wybrany owoc lub warzywo
    w wylosowanym kolorze (sylwetka owocu lub warzywa, co o nim wiemy, np. wartości odżywcze, pochodzenie, ciekawostki).

Projekt może wyglądać jak „mapa myśli” lub reklama owocu/warzywa.

  • Praca ma być wykonana w formacie A1 (brystol lub szary papier) techniką dowolną (np. rysunek, wyklejanka, kolaż).
  • Uczniowie dokonają oceny w swoich klasach, poprzez głosowanie na najciekawszy projekt. Wybraną pracę uczniowie umieszczają na korytarzu, obok drzwi sali lekcyjnej. Najciekawsze projekty uhonorujemy dyplomami.

 

Prosimy nauczycieli o fotograficzną dokumentację dnia

lub całego tygodnia.

 

                                                                                                          Iwona Furykiewicz

                                                                                                          Arleta Lisiak

                                                                                                          Beata Kurczodyna

                                                                                                         

 

 

  

 

AKCJA „KOLOROWY TYDZIEŃ”

24 – 28.04.2023r.

 

poniedziałek – kolor zielony

wtorek – kolor fioletowy/różowy

środa – kolor żółty

czwartek – kolor pomarańczowy

piątek – kolor czerwony i biały

1

7 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień zdrowia, w tym roku pod hasłem „ZDROWIE DLA WSZYSTKICH”.

W 1948 roku kraje świata połączyły się i założyły WHO, aby promować zdrowie, dbać
o bezpieczeństwo świata i służyć bezbronnym - aby każdy, wszędzie mógł osiągnąć najwyższy poziom zdrowia i dobrego samopoczucia. Rocznica 75-lecia WHO jest okazją do spojrzenia wstecz na sukcesy w dziedzinie zdrowia publicznego, które poprawiły jakość życia w ciągu ostatnich siedmiu dekad.

Zdrowie dla wszystkich: ostateczny cel

Przez dziesięciolecia WHO zajmowała się kluczowymi wyzwaniami związanymi ze swoją misją: wysiłkom na rzecz poprawy warunków społecznych, aby ludzie rodzili się, dorastali, pracowali, żyli i starzeli się w dobrym zdrowiu. Jednak postęp ten jest stale zagrożony przez utrzymywanie się nierówności zdrowotnych. Cel osiągnięcia "Zdrowie dla wszystkich" pozostaje zatem tak samo ważny dzisiaj, jak 75 lat temu.

2

3

Łagodzenie śmiertelnych chorób

Jedną z kluczowych misji WHO jest zapobieganie, łagodzenie i całkowite powstrzymanie rozprzestrzeniania się śmiertelnych infekcji. W wyniku bezprecedensowego globalnego partnerstwa WHO certyfikowała ospę prawdziwą wyeliminowaną w 1980 roku. Ospa była wysoce zaraźliwą i śmiertelną chorobą. Szacuje się, że w samym 300 wieku zginęło około 20 milionów ludzi. Globalna Inicjatywa Eradykacji Polio WHO współpracuje i wspiera wysiłki, które pomogły osiągnąć 99,9% redukcję rozprzestrzenianie się polio.

4

Ochrona ludzi przed pandemiami

WHO wykrywa tysiące sygnałów alarmowych dla zdrowia każdego dnia i działa na rzecz ochrony ludzi przed zagrożeniami i konsekwencjami epidemii i pandemii. W ciągu ostatnich dziesięcioleci WHO była na pierwszej linii frontu wszystkich poważnych sytuacji kryzysowych związanych ze zdrowiem: od  Wirus Ebola do ptasiej grypy (H5N1), SARS i pandemii COVID-19. Tylko w latach 2020-2021 WHO zareagowała na 87 sytuacji kryzysowych związanych ze zdrowiem oprócz COVID-19. WHO ustanowiła Międzynarodowe Przepisy Zdrowotne (IHR) w 1969 r. i zmienione w 2005 r. jako porozumienie między państwami członkowskimi o współpracy w celu zapobiegania i reagowania do poważnych zagrożeń dla zdrowia publicznego, które mogą przekraczać granice i zagrażać ludziom na całym świecie.

5

Pokój dla zdrowia, zdrowie dla pokoju

WHO odgrywa często niewidoczną rolę w negocjowaniu usług humanitarnych i zdrowotnych podczas wojen i konfliktów. Od 1980 roku WHO wdraża projekty "Zdrowie jako pomost dla pokoju" w Afryce, Azji, Europie i Ameryce Łacińskiej, dostarczając interwencje humanitarne w sytuacjach konfliktowych. Z pomocą WHO w 1990 roku, walczące regiony w Bośni zgodziły się zezwolić na swobodny przepływ karetek pogotowia i pomocy medycznej w nagłych wypadkach, kontynuując szczepienia przeciwko polio oraz kampanie przeciwko gruźlicy i HIV.

 

6

Wytyczne dotyczące polityki i norm w zakresie zdrowia

WHO jest światowym autorytetem w zakresie wydawania polityk i wytycznych w celu poprawy zdrowia ludzi. W 1981 r. państwa członkowskie WHO przyjęły Międzynarodowy kodeks wprowadzania do obrotu substytutów mleka kobiecego. Do 2020 roku kodeks został wdrożony w 136 krajów, promując karmienie piersią dla milionów dzieci. W 2003 r. państwa członkowskie WHO przyjęły pierwszy na świecie traktat w sprawie zdrowia publicznego – Ramową konwencję o ograniczeniu użycia tytoniu (FCTC). Traktat, obecnie obowiązujący w 181 krajach, chroni obecne i przyszłe pokolenia przed niszczycielskim wpływem tytoniu. Od 2021 r. używanie tytoniu spadało w 150 krajach dzięki wdrożeniu FCTC.

7

Zapobieganie chorobom poprzez szczepienia

WHO odegrała pionierską rolę w dostarczaniu szczepionek zapobiegającym chorobom. Organizacja ustanowiła Rozszerzony Program Szczepień w 1974 roku, aby wspierać wprowadzanie szczepionek dziecięcych na całym świecie, ukierunkowanych na wiele chorób w tym samym czasie, nie pozostawiając nikogo w tyle. Mamy teraz szczepionki chroniące nas przed ponad 20 zagrażającymi życiu chorobami, pomagając ludziom w każdym wieku żyć dłużej i zdrowiej. Szczepienia zapobiegają obecnie 3,5-5 milionom zgonów rocznie z powodu chorób takich jak tężec, krztusiec, grypa i odra.

8

Sprostanie wyzwaniom zdrowotnym związanym z klimatem

Zmiana klimatu jest największym zagrożeniem dla zdrowia, przed którym stoi dziś ludzkość. Wpływa na jakość powietrza, wodę pitną, zaopatrzenie w żywność, warunki sanitarne, schronienie i środowisko jako całość. WHO jest w czołówce w rozwiązywaniu rosnącego ryzyka związanego z wyzwaniami zdrowotnymi związanymi z klimatem, ustanawiając program zmiany klimatu i zdrowia w 1990 roku.

 

W czwartek 8 grudnia uczniowie mieli okazję uczestniczyć w warsztatach o tematyce "Profilaktyka zdrowia psychicznego" prowadzonych przez terapeutów zajęciowych ze Środowiskowego Centrum Zdrowia Psychicznego dla dzieci i młodzieży Drews w Koninie

1d

2d

14 listopada obchodziliśmy w naszej szkole Światowy Dzień Cukrzycy. Uczniowie otrzymali przy wejściu ulotki oraz niebieskie opaski - symbol jedności z osobami chorymi na cukrzycę. W każdej klasie został wyświetlony film edukacyjny oraz zostały wykonane zadania interaktywne na temat cukrzycy typu 1.i 2.

1l

2l