Gazetka dla Rodziców nr 55

GAZETKA DLA RODZICÓW

Szkoła Podstawowa nr 8

z Oddziałami Integracyjnymi

im. Powstańców Wielkopolskich

Nr  55  listopad 2017

Co możesz zrobić Rodzicu, aby Twoje dziecko chętnie czytało książki?

  1. Pozytywne nastawienie.

Jeśli mama lub tata o książkach wypowiadają się pogardliwie i mówią, że lepszy jest film, a dziecko nie widzi rodzica  z książką w ręku, to nie pokocha czytania. Musi wiedzieć, że książki to jest to! Opowiedz o książce, którą właśnie czytasz, mów dziecku, co jest w niej ciekawego, pokaż okładkę.

  1. Czas czytania.

Jeśli rodzicom ciężko wykroić w ciągu dnia chwilę na spokojną lekturę, można wprowadzić „czas na książkę”. Niechby to było i 10 minut dziennie, ale spędzone na wspólnym czytaniu. Oczywiście, gdy dziecko jest młodsze, czytać muszą mu rodzice. Jeśli wprowadzicie zwyczaj głośnego czytania, to nawet starsze dziecko z chęcią posłucha, niech to będzie taka mała rodzinna tradycja.

  1. Wybierz odpowiednią książkę.

Książka musi być dostosowana do wieku dziecka. Dla najmłodszych z dużymi literami oraz z kolorowymi ilustracjami. Najbardziej opornego przedszkolaka zaciekawi książka z „okienkami” pod którymi coś się kryje. Dobór książki powinien uwzględniać też zainteresowania dziecka. Niech książka pojawia się także wtedy, gdy szukacie odpowiedzi na jakieś pytanie, np. „kiedy żyły  dinozaury?”

  1. Nie tylko książki.

 Czytać można też czasopisma, które warto zaprenumerować. Wprawdzie dla najmłodszych oferta jest dość uboga, ale można znaleźć coś, co zainteresuje każdego. Pozwól aby dziecko samo obejrzało otrzymane pismo, potem siądź i czytaj razem                z nim. Rozmawiaj o tym, co było dla niego zajmujące, bo lektura jest wtedy ciekawsza, gdy można się dzielić przemyśleniami.

  1. Czytaj głośno i rób to z radością!

Wcielaj się w bohaterów, czytaj piskliwie, grubo, szeptem i głośno. Wciągnij swoje dziecko w świat czytanej książki. Nie wstydź się czytania na głos, dziecko wcale nie ocenia, za to ceni wysiłek i zainteresowanie rodzica.

  1. Daj dziecku wybór.

Niech w domu będą książki o różnej tematyce, niezależne od płci dziecka. Pomóż dziecku poszukać czegoś interesującego dla niego. Jeśli lubi określony rodzaj książek – dostarczaj je, z czasem możesz podsuwać też coś innego.

  1. Odwiedźcie bibliotekę.

Wybierzcie się razem do biblioteki. Niech książkę pomoże wybrać bibliotekarz, taka książka będzie na pewno bardziej interesująca.

  1. Idźcie na zakupy.

Odwiedźcie dużą księgarnię z założeniem: każdy kupuje jakąś książkę dla siebie. Podyskutuj z dzieckiem o tym, co chce wybrać i dlaczego. Opowiedz o swoim wyborze.

  1. Nigdy nie okazuj zniecierpliwienia.

Jeśli dziecko zaczyna czytać, pozwól, żeby czytało Tobie. Nie poprawiaj, nie koryguj, nie oceniaj. Bądź cierpliwym słuchaczem – przyniesie to znacznie lepsze efekty niż bycie „nauczycielem”.

  1. Wykorzystaj  gry dydaktyczne.

 Gry usprawniają technikę czytanie, np. „Sylaby”, „Słówka”, „Scrabble”, ,,Alfabet’’ itp. Dzięki zabawie literami dziecko zacznie lepiej czytać, a czynność, którą wykonuje się z łatwością, daje więcej radości.

  1. Zróbcie własną książkę.

Weź rodzinne fotografie i każdą z nich podpisz jednym lub kilkoma zdaniami. Taka książka zachęci znacznie bardziej do czytania. Zepnij lub zbinduj tak powstałą książkę. Osoby lubiące scrapebooking mogą tworzyć całe albumy z rodzinnymi (lub innymi) opowiastkami.

Można też stworzyć lapbooka czyli ,,książkę na kolanka’’, w której zbierzecie informacje na jeden określony temat, np. Symbole narodowe’’, ,,Świąteczne zwyczaje itp.

  1. Nic na siłę.

Jeśli dziecko nie jest zainteresowane daną książką, odłóż ją. Pozwól odstawić nieskończoną na półkę. Nie zmuszaj do czytania, zachęcaj, proponuj i licz się z tym, że dziecko może odrzucić to, co wybierze rodzic.

  1. Zróbcie coś na podstawie przeczytanej książki.

Przygotujcie teatrzyk lub umówcie się, że cały dzień będziecie bohaterami wybranej historii. Zróbcie krzyżówkę, rebus, labirynt. Zaprojektujcie grę, która będzie się rozgrywać w świecie wybranej opowieści. Narysujcie ilustrację, ułóżcie dalszy ciąg.

  1. Motywuj do samodzielnego czytania.

Przygotuj karteczki z „zadaniami”. Jeśli dziecko ją przeczyta i zadanie wykona, będzie na niego czekała niespodzianka.

Takich rad można napisać pewnie jeszcze wiele, ale pamiętajmy, że każde dziecko jest inne. To, co jednego zachęci, innego może zniechęcić. Ale warto próbować i poprzez rozmowę              i obserwację, znaleźć sposób, który będzie dopasowany do naszego dziecka.

Opracowała  Jolanta Roszak

Redakcja Gazetki dla Rodziców: Aleksandra Głąb, Barbara Augustynowicz